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Kulturno poletje: Verenin nastop in Karlheinz Fessl v Pliberku

Oba dogodka sta na nek način povezana tudi z našo firmo

Že vedno je naša posebna pozornost bila pri kulturi in medijih. Od tam prihajamo, to je temelj naše firme. Tem bolj se veselimo, če lahko naše projekte izpeljemo oz. povežemo prav s tako tematiko.

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Letošnjo drugo koronsko poletje ima nekaj viškov: en je bilo gotovo nastop Verene Gotthardt pri branju za nagrado Ingeborg Bachmann, drugo pa je nadvse priporočljiva razstava »doma goes berg« našega dolgoletnega projektnega partnerja Karlheinz Fessla v muzeju Wernerja Berga v Pliberku.

Kultursommer: Engel der Leichtigkeit und doma/daheim in Bleiburg/Pliberk

Zwei Kulturevents mit ilab-Bezug im zweiten Coronasommer - Veselimo se novih podvigov Verene Gotthardt in Karlheinza Fessla.

Kultur und Medien waren schon immer unsere besondere Leidenschaft - da kommen wir her, da sind die Anfänge unserer Firma. Umso schöner ist es, wenn Personen, mit denen wir lange Jahre eng verbunden sind, vor den Vorhang treten: so passiert in diesem zweiten Coronasommer. Verena Gotthardt, eine junge slowenischsprachige Autorin, haben wir schon vor Jahren bei ihrem Erstlingswerk begleitet. Und gemeinsam mit Karlheinz Fessl haben wir wahre Herzensprojekte realisiert: das Creos-preisgekrönte »Colours of Carinthia« und letztes Jahr das Projekt »doma/daheim«, das nun mit der mehr als sehenswerten Ausstellung »doma goes berg« im Werner Berg Museum in Bleiburg/Pliberk eine Erweiterung gefunden hat.

Zeit für Engel der Leichtigkeit 

Am Ende war es ganz knapp - dreimal stand Verena Gotthardt auf der Shortlist der Jury für das Finale des Ingeborg-Bachmann-Literaturpreises, und Dara Delius, das Jurymitglied, das sie eingeladen hatte, durfte nicht mitstimmen. Aber das Schönste, das Wichtigste ist schon geschehen: in einem Jahrzehnt wurden die Gefühle der Nachkriegsgenerationen der Kärntner Slowenen in poetischen Bildern in diesem - vor allem im deutschsprachigen Raum - wichtigsten und bedeutendsten literarischen Forum angesprochen. War Maja Haderlaps "Engel des Vergessens" vor zehn Jahren ein dringend notwendiger, fast kathartischer Akt der Aufarbeitung der Schrecken und Traumata des Krieges, der dauerte und dauerte, bis Maja sie Wort für Wort ausbuchstabierte, so setzt Verena mit einer jugendhaften Leichtigkeit durchsetzt, andere Akzente als sie mit einem Hauch von Melancholie und Demut, beim Betrachten von Fotos aus dem Familienalbum Fragmente der Vergangenheit neu zusammensetzt. Das ist für mich der Kern der Botschaft von Verenas souveränem Auftritt beim Bachmann-Preis: Hier wächst eine Generation heran, die auf eine neue Art und Weise die Schatten der Vergangenheit abschütteln kann, und gerade die neue Gelassenheit ist es, die es dennoch erlaubt, mit Liebe auf das Alte zu blicken. Interessanterweise fiel das auch den Juroren auf, die gleich zu Beginn der Diskussion feststellten, dass ihnen eigentlich die typisch kärntnerischen Katastrophen, Kriege und Traumata fehlen, was aber wiederum - so die Worte eines Jurors - ermöglicht, dass "die Vergangenheit der Gegenwart die Hand reicht”. Auf den zweiten Blick spürt man aber auch hinter dieser Dorfidylle die Kratzer, die Wehmut angesichts von Tod und Sprachlosigkeit. 

Die zweite Überraschung von Verenas Text mit dem Titel "Die jüngste Zeit" ist, wie unverwechselbar der Stil der jüngste Autorin im diesjährigen Wettbewerbslesen war. Und so konnte man an mehreren Stellen der Jurydiskussion hören: Das ist ein wirklich mutiger radikaler Text! Verenas Text führte zu einem recht spannenden Diskurs über gewollte oder ungewollte Schreibweisen. Zu viele Adjektive sagten die einen, zu wenige Verben die anderen. Wenigstens ein paar Hilfszeitwörter würden helfen. So ist es eine Geschichte über die Zeit ohne Zeitwörter, was wiederum eine gute Pointe ist. Vielleicht ist diese eigentümliche Radikalität einer der Gründe, warum es am Ende nicht für einen Preis gereicht hat. Wie auch immer: Verenas Auftritt war ein wunderschön komponiertes Kunstwerk. Schon das Präsentationsvideo stach heraus: Verenas wortloses Selbstporträt durch das Prisma der klassischsten Kamera offenbarte Verenas spielerisch-experimentelle Liebe zum Visuellen, die sogar über ihre Ausdruckskraft in Worten hinausgeht. Auf diese etwas rätselhafte Ouvertüre folgte eine Lesung aus dem Wohnzimmer der Autorin selbst, wo das Spiel mit visuellen Signalen weiterging. Das Schachbrett und die Bücher, am strategisch wichtigsten Platz das Buch des Vaters, der in diesem Sommer im Rennen um einen der renommiertesten slowenischen Literaturpreise war, alles spartanisch, alles in einem blauen Grundton gehalten und mit einer Zimmerpflanze, der man das harte Leben am Rande ansehen konnte. Kurzum: fantastisch authentisch. Und mittendrin, Verena, schon von ihrer Gestalt engelsgleich, voller souveräner Leichtigkeit und Weltläufigkeit, die sich in Wien oder Paris zurechtfindet, dabei aber nie ihre Gailtaler Wurzeln vergisst. Ein unvergängliches Foto für das Familienalbum.

HANZI TOMAŽIČ

Članek je izšel v Nedelji

Čas za angele lahkotnosti 

Ob koncu je bilo čisto tesno – trikrat se je Verena Gotthardt znašla na seznamu žirije za uvrstitev v finale literarne nagrade Ingeborg Bachmann, pri čemer žirantka, ki jo je povabila, ni smela glasovati. 

Toda najlepše, najpomembnejše se je že zgodilo: v enem desetletju se je pred tem – predvsem v nemško govorečem svetu – najpomembnejšem in najodmevnejšem literarnem forumu v poetičnih slikah obravnavalo občutenje povojnih generacij koroških Slovencev. Pred desetimi leti je bil Angel pozabe Maje Haderlap prepotreben, ja, skorajda katarzičen akt predelave zgodb iz grozot in travm vojne, ki so trajala in trajala, dokler jih Maja Haderlap ni črkovala besedo za besedo, je Verena Gotthardt sproščeno, z dokajšnjo mero lahkotnosti, prežete s kančkom melanholije in ponižnosti, sestavljala ob pogledu na fotografije družinskega albuma fragmente preteklosti. 

Po mojem je ravno v tem jedro sporočilnosti samozavestnega petkovega nastopa: tu raste generacija, ki se je polagamo lahko otresla senc preteklosti, nova sproščenost pa kljub temu omogoča ljubezniv spomin na staro. Zanimivo, da so to opazili tudi ocenjevalci, saj so takoj ob začetku razprave ugotovili, da jim pravzaprav manjkajo tipično koroške katastrofe, vojne in travme, kar pa omogoča – tako eden od žirantov – »da preteklost ponuja roko sedanjemu«. 

Seveda tudi ta vaška idila ne ostaja brez prask in ob koncu besedilo že obravnava take teme, kot sta smrt ali brezbesednost v vaškem okviru. Drugo presenečenje besedila Verena Gotthardt z naslovom »Die jüngste Zeit« je, kako samozavesten in svojeglaven je stil najmlajše avtorice pri letošnjem tekmovalnem branju, ki je mimogrede zaradi pandemije, vsaj na avtorski strani, potekalo ne v živo, temveč po ekranih. Ne samo, da je na več mestih padla ocena: to je res pogumno radikalno besedilo, je Verena Gotthardt žirijo izzvala k daljši razpravi o stilnih elementih. Preveč pridevnikov, premalo glagolov, nekateri so si želeli vsaj nekaj pomožnih glagolov, pri čemer je v nemščini lepa poanta tale: »Eine Geschichte über die Zeit ohne Zeitwörter«. Morda je tudi ta svojevrstna radikalnost eden izmed razlogov, zakaj se ob koncu ni izšlo za eno nagrado. 

Kakorkoli že: nastop Verene Gotthardt je bila ena sama čudovito skomponirana umetnina. Že sam predstavitveni video je izstopal: njen brezbeseden avtoportret skozi prizmo najbolj klasične kamere je razgrnil njeno igrivo eksperimentalno ljubezen do vizualnega, ki še presega njeno izražanje v besedah. Tej nekoliko skrivnostni overturi je sledilo branje samo in sicer iz sobe avtorice, kjer se je nadaljevala igra z vizualnimi signali. Šahovnica, pa knjige, na strateško najpomembnejšem mestu, tista očetova, ki je v teh dneh v igri za eno najbolj prestižnih slovenskih literarnih nagrad – vse špartansko, vse z modrim osnovnim tonom in s sobno rastlino, zaznamovano z znamenji trdega življenja ob robu.

 Skratka: fantastično avtentično. In sredi vsega, Verena Gotthardt, že po zunanjem videzu angelske postave, polne suverene sproščenosti, ki se znajde na Dunaju ali Parizu, ki pa ne pozabi domače Zilje. Fotografija za družinski album. 

HANZI TOMAŽIČ

doma goes berg / bleiburg. pliberk 

Poseben poletni izletniški namig je obisk razstave »/doma goes Berg« v muzeju Wernerja Berga v Pliberku. Izredni vizualni užitek! Predvsem me je očaralo kombinirajnje tako značilno klasičnih Bergovih portretov z umetniškimi fotografijami projekta »doma/daheim« celovškega fotografa Karlheinz Fessla. Naše pokrajine, naši ljudje, v obeh primerih portretirani z ljubečim srcem zunajstoječega - in ko hodiš skozi prostore vse postane ena sama prava simbioza, čeprav so vmes ena, dve ali celo tri generacije. Fesslove sodobne fotografije dobijo nekaj starodavne patine, medtem Bergovi portreti delujejo skoraj sodobno reportažno. Zelo smo veseli, da smo lahko sooblikovali en del te razstave, ki ima eno posebnost: portreti zaživijo na poseben način, ker ob mnogih portretih najdete QR-kodo, ki vam na vašem mobilnem telefonu v sekundah pokaže filmske portrete, ki jih je prav tako pripravil Karlheinz Fessl. Za vse te video-portrete smo pripravili podnaslove, tako, da je ta avtentični prikaz vsebinsko dostopen tudi nemškogovorečim. 

 

Ein mehr als heißer Kultursommertipp ist die Ausstellung "/home goes Berg" im Werner Berg Museum in Bleibutg/Pliberk. Ein außergewöhnlicher visueller Genuss! Besonders beeindruckt hat mich die Gegenüberstellung der so typisch klassischen Porträts Werner Bergs mit den künstlerischen Fotografien des Projekts "doma/daheim" des Klagenfurter Fotografen Karlheinz Fessel. Unsere Landschaften, unsere Menschen, in beiden Fällen mit dem liebenden Herzen des Künstlers porträtiert - und wenn man durch die Räume geht, wird alles zu einer wahren Symbiose, auch wenn eine, zwei oder sogar drei Generationen dazwischen liegen. Fessls zeitgenössische Fotografien bekommen eine ein wenig altmodische Patina, während Bergs Porträts eine fast zeitgenössische Reportagequalität haben. Ein besonderes Highlight sind die QR-Codes bei vielen Bildern von Fessl, die einem in wenigen Sekunden als Bonus ein Videoporträt des Abgebildeten aufs Handy zaubern. Alle Gespräche, die ebenfalls Karlheinz Fessl aufgezeichnet und liebevoll aufbereitet hat, sind mit Untertiteln versehen, so dass man inhaltlich den sehr authentischen Momentaufnahmen folgen kann. Sowohl die Untertitelung als auch die Verknüpfung mit den QR-Codes waren unser Beitrag zu diesem fantastischen Projekt. 

Kulturno poletje: Verenin nastop in Karlheinz Fessl v Pliberku

Oba dogodka sta na nek način povezana tudi z našo firmo

Že vedno je naša posebna pozornost bila pri kulturi in medijih. Od tam prihajamo, to je temelj naše firme. Tem bolj se veselimo, če lahko naše projekte izpeljemo oz. povežemo prav s tako tematiko. Letošnjo drugo koronsko poletje ima nekaj viškov: en je bilo gotovo nastop Verene Gotthardt pri branju za nagrado Ingeborg Bachmann, drugo pa je nadvse priporočljiva razstava »doma goes berg« našega dolgoletnega projektnega partnerja Karlheinz Fessla v muzeju Wernerja Berga v Pliberku.